Fox 2300 by Pelikán Daniel

Svým vzhledem, parametry a cenou mě zaujal tento model. Jedná se o polomaketu polského akrobatického větroně MDM-1 Fox v provedení ONE TEAM od Daniela Pelikána s rozpětím 2,3 metru. Nejdříve jsem zjišťoval rozdíly mezi klasickou čínskou verzi a touto verzí (bohužel také čínskou, resp. také vyráběnou v číně). V hodně článcích si stěžovali na špatné provedení a nekvalitní zpracování u klasické (no-name) čínské verze. Avšak Fox se mi zalíbil, tak jsem se vydal cestou zakoupit od dealera model v barvách Pelikána.

Po pár dnech přišla SMSka s tím, že model je přpraven k vyzvednutí na prodejně. Inu vydal jsem se pro model a na prodejně jsem byl zaskočen velikostí krabice, ve které letadlo čekalo. Po chvilce laborování jsem nakonec sklopil sedačky a krabici zasunul do auta. Po nějakém čase jsem se dostal k tomu, že letadlo na chatě složím a půjdu vyzkoušet. Po vybalení z krabice mě překvapilo velmi slušné zhotovení a provedení od Pelikána. Dal jsem se tedy do skládání a po chvilce jsem musel řešit zkrácení šroubů, které držely zadní křídlo s výškovkou. Sice byl v balení pytlíček s nápisem správné šrouby výskovky, který obsahoval dva šrouby, ale tyto šrouby stejně byly moc dlouhé.  Jakmile se totiž dotáhly, tak bránily směrovce v pohybu, protože přečuhovaly. Jelikož je Fox stejně těžší na předek, tak nejjednodušší bylo použít podložky a tím šrouby zkrátit a zároveň dát nějakou tu váhu dozadu. Další zradou byl unašeč výškovky, je totiž schován přímo v modelu, byl moc velký a nevešel se do modelu, resp. v pracovní délce by se zadrhával o vnitřek modelu. Bylo několik možností, jako sehnat jiný unašeč, atp., ale nebyl čas ztrácet čas, takže v úvahu připadaly dvě možnosti – vyříznutí podélné drážky do modelu, anebo namodelovat unašeč. Tyto velké unašeče jsem měl dva nebo tři, takže jsem se vydal cestou oříznutí skalpelem. Během chvilky byl vymodelovaný unašeč na světě, a během další chvilky na výškovce a v modelu. Směrovka byla k modelu již napevno přidělána a u křídel stačilo připevnit unašeče, natáhnout táhla a vycentrovat.

První start. Výkon motoru mi přijde až předimenzovaný a jde hodně za motorem. Co se týká křidélek, tak letadlo bylo hodně, ale opravdu hodně líné. S akrobacií to nemá nic společného. První přistání a velké zklamání. Výškovka není moc chytře řešena, jelikož krajní části přesahují dopředu. Špatně se to popisuje, ale na fotkách je to vidět. Při přistání do trochu vyšší trávy se do mezery dostane tráva a tyto bočnice se utrhnou. Samozřejmě se dá jednodušše přilepit a létat dál. Tato vada, nebo jak to nazvat, je vcelku běžná a stěžuje si na ní snad každý majitel tohoto typu Foxe.

Následovalo několik letů a zkoumání křidélek. Po několika letech jsem se rozhodl křidélka poupravit. Zjistil jsem, že ikdyž byly unašeče na křídlech dobře sešroubované, tak se při provozu kynklají – prostě mají vakl. Tak jsem je více dotáhl, tak aby vakl nebyl. Následně jsem provedl překotvení do jiných pozic, tak aby výchylky byly větší. No a při dalším letu jsem byl velmi potěšen, že se z líného Foxe stal akrobat. Křídélka krásně fungují.

A co se nestalo. Opravím jednu neduhu a objeví se další, takže klasika. Vystoupám s Foxem do výšky, abych mohl plachtit, vypnu motor a ozve se dutá rána. Fox se převáží na předem a padá. Výškovkou dorovnám, abych o Foxe nepřišel. Dělám přelet nad hlavou a koukám co se stalo. Na první pohled je vidět, že z letadla něco kouká. S Foxem se snažím přistát, ale jde to těžce. Nakonec se povede čisté přistání. Běžím se podívat. Motor s vrtulí visí na kabelu z regulátoru a čumák je poškozen. Motor vypadl z držáku a tím jak dorotovával, tak se točil na kabelu a vrtulí si rasil svůj čumák. Fotky jsou k nahlédnutí v podkategorii – Fox 2300 vada motoru.

Zhodnotil jsem situaci a nakonec se rozhodl jít model reklamovat dealerovi, od kterého jsem ho koupil. Dealer model bez námitek přebral, sám zhodnotil, že je vidět, že došlo asi k technické závadě. Model vzal do reklamace a nyní čekám na vyjádření.

Po dvou týdnech přišla SMSka s tím, že reklamace je připravena k vyzvednutí na prodejně. A teď přišel ten brouk v hlavě, který furt vrtal a přemlouval, že to nemůže být takhle rychle vyřízené a ještě ke všemu kladně…inu jsem si to ověřil a zavolal prodejci. Odpověď byla rychlá a stručná: “ANO, vyřízeno, vyměněno za nový, stavte se…” Tak jsem se vydal k prodejci vyzvednout reklamaci s očekáváním všeho možného. Ještě u prodejce jsem krabici rozbalil, abychom to “zkontrolovali”, a uvnitř jsme našli nový trup s původním motorem, ale opravenou “kabeláží”. Trochu mě mrzel ten původní motor s těmi nakroucenými kabely, ale provozem jsem zjistil, že je to v pořádku a nemá to vliv na funkci. Následně až doma jsem zjistil, že tento nový trup má nekvalitně dokončenou spojku mezi trupem a směrovkou. Musel jsem směrovku, resp. kloub nejdříve pořádně vyčistit a následně kloub rozhýbat, vypadalo to jako ho ve výrobě někdo poblil lepidlem. Ale směrovka nebyla na můj vkus v pořádku a vyřezávat kloub z modelu se mi opravdu nechtělo. Zkusil jsem provést čištění ještě důkladněji, vzal jsem si na pomoc i skalpel a výsledkem je funkční kloub i s funkční směrovkou, projev (výchylky a vracení zpět) je nyní v pořádku.

Ještě se mi moc nepozdávalo to těžiště, tak jsem ho začal ladit. Ale jak na to… Vyhrabal jsem kousek překližky, splašil pár šroubům, naohýbal drát a vyvažovačka byla na světě. Následné zjištění, že model potřebuje 18g na ocas, mě docela nemile překvapilo. Začal jsem vymýšlet jak to vyřeším a nakonec jsem použil větší podložky pod šroub/matici, 6ks nakonec dalo požadovanou váhu. Připevněno a letový projev je opět jinde (v dobrém myšleno).

Dále jsem si pohrál s mixama, ještě to bude chtít trochu času na doladění, ale s modelem jsem spokojen. Model je stále v provozu a tedy doufám, že i nadále bude sloužit.

 

Dne: 29.08.2012 | Aktualizováno 21.07.2014 | Autor článku: Martin Šafránek (CZE 551-001)

Go to Top